site içi arama

11 Nisan 2016 Pazartesi

Ang.

Ölülerin çağrılması. Yenisey Irmağının yukarı kısmındaki kollarından birinin kıyısında bulunan Uyug Arhan'a ait mezar taşında yer alan ve salt işlevsel olup, Yenisey yazıtla-rına özgü o doğal coşkunun bulunmadığı bir ritüel ağıtta, her ne kadar yapılan deşifre çalışmaları henüz kesinlik ka-zanmadıysa da, ölülerin çağrılması hakkmda ayrıntılı kesin bilgi verilmektedir. Hayalî konuşmacı "angışdim" demekte-dir, yani "beni tekrar ammsamamzı sağladım" ya da "biri-nin çağrılmasına katkıda bulundum"; sözcüğe baktığımızda ang köküne -ış ekinin gelmiş olduğunu görmekteyiz. Konuş-macı "angışdim" dedikten hemen sonra, açıklamasını ta-mamlamakta ve bu sözleriyle ne anlatmak istediğini daha ayrıntılı bir biçimde ifade etmektedir: "Ben gök yüzünden aşağıya, aranıza indim." 6. yüzyıla ait Soğdak dilindeki (Soğdca) Bugut Yazıtında, Bumin Kağan'ın ruhunun çağ-rılmasından söz edilmektedir. Türk hanedanlığının kuru-cusu ise, bir Budist tapmağı inşa edilmesini tavsiye eder. Bu da, bilinen ilk Türk imparatorluğu üzerindeki Budist nüfu-zun bir kanıtıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder