Osmanlı Devlet’i döneminde
Padişahların tılsımlı gömleklerinin sırrı halen tam manası ile çözülebilmiş
değil. Topkapı Sarayı’nın bir bölümünde ‘’Tılsımlı Padişah gömlekleri ve
kaftanlar’’ yer alıyor. Harvard Üniversitesinin dahi peşine düştüğü tılsımlı
gömleklerin sırrına hala tam olarak vakıf olunabilmiş değil.
Bazısı 3 yılda
tamamlanmış bu tılsımlı kıyafetler, ‘’Ak Büyüler’’ ile bezenmiş. Üzerlerinde
tılsımlı şekiller ve çok özel dualar yer alıyor. En çok kullanılan 5 sure var.
Bunun dışında 4 büyük meleğin ismi tılsımlı kıyafetlerin diğer esrarlı yönünü
ortaya çıkartıyor. Tılsımlı gömleği giyenlere dair iki de önemli örnek var.
Topkapı Sarayı’nda
tılsımlı 90 civarında padişah kıyafeti bulunuyor. Bu kıyafetler, Müneccim
başının yıldızlara bakarak belirlediği günde dikilmeye başlanıyor. Müneccim
başı halk arasında ‘’Eşref Saati’’ olarak bilinen bu özel anı belirledikten
sonra sarayın derin hocaları kıyafete yazılacak tılsımları belirliyor. Bunlar
daha çok dua ve hala anlamı çözülemeyen rakam ve şekillerden oluşuyor.
Hocaların belirlediği bu şekiller ve dualar Padişah kıyafetine dönemin en
kıymetli hattatları tarafından işleniyor.
Topkapı’daki
tılsımlı kıyafetler genellikle 3 önemli sebep için hazırlanmış. Bunlardan ilki
savaş tılsımıdır. Padişah’a savaşa giderken giyinmesi ve kazadan korunması için
dikilen bu kıyafetler özel dualar ve bazı sembollerle işlenmiştir.
Ayrıca hastalıklara
karşı da tılsımlı kıyafetler bolca yapılmış. Bir de ruhsal durumu koruma ve
nazara karşı farklı dua ve şekillerle bezenmiş kıyafetler tasarlanmıştır. Bu
kıyafetler üzerindeki birçok şeklin sırrı ve yer alan rakamlar ve de semboller
henüz tam olarak aydınlatılabilmiş değil. Günümüzde hala araştırma konusu
olarak derinliğini ve gizemini korumaktadır. Doç. Dr. Hülya Tezcan’ın dediğine
göre bunlar çözümlenirse birçok hastalığın alternatif tıptaki iyileştirme şekli
ortaya çıkacaktır.
Tılsımlı Gömleklere Hangi Ayetler
İşlenmiş?
Tılsımlı kıyafetler
üzerinde şu ana kadar 55 sure tespit edilmiştir. Bu kıyafetlere en çok yazılan
ise Fatiha suresidir. Ayrıca diğer dualara baktığımızda: Yasin hastalıklara
karşı yapılıyor ve genellikle de ölüm döşeğindeki padişahların kıyafetlerine
işleniyor. Fetih suresi ise savaşa çıkacak olan Padişahların kıyafetlerinde
mutlaka yer almaktaydı. Ayetel Kürsi de belalardan korunduğu için yine savaş
kıyafetlerinde sıkça kullanılıyor. Felak ve Nas sureleri ise daha çok ruhsal
hastalıklarda gömleklere işlenmiştir.
Gömleklerdeki Melek İsimleri
Gömleklerde yazı
olarak 4 büyük meleğin ismi bulunuyor. Mikail, Azrail, Cebrail ve İsrafil
meleklerin ismi yer almaktadır. Ayrıca kıyafetlerde dikkat çeken Besmele’nin
ayetlerin dışında özel olarak kullanılması ve yazım şekli ile bir kare
oluşturulmasıdır. Esma-ül Hüsna da aynı şekilde tılsımlı kıyafetlerin
vazgeçilmeziydi.
Aynı şekilde
Peygamber isimleri de bu tılsımlı gömleklerin vazgeçilmezi idi. Hz. Muhammed,
Hz. Süleyman ve de Halife Hz. Ali gömleklerin neredeyse tamamında bir şekilde
geçiyor. Yine baktığımız zaman bu tılsımlı kıyafetler asla yıkanmazdı. Tılsımlı
kıyafetler patiskadan yapılmış kumaşlar ile tasarlanıyordu. 90 civarındaki
tılsımlı kıyafet içinde sadece 2 tanesi farklıdır. Bunlardan biri atlastan,
diğeri ise ipekten yapılmadır.
Gömleklerdeki Mührü Süleyman Sembolü
Hemen hemen her
Padişahın Mührü Süleymanlı bir kıyafeti bulunmaktaydı. Yıldız şeklinde bezenmiş
olan bu mühür gömleklerin hemen hemen hepsinde mevcuttur. Padişahlar bu figürü
Hz. Süleyman’ın bütün canlılara hitap edebilmesi, hayvanların dilini
anlayabilmesi sebebiyle tercih ediliyordu. Müneccimler ve derin din alimleri
ise Hz. Süleyman Mührü’nü tılsımlarının bir parçası olarak görüyorlardı. Bu
mührün yanına genellikle 4 büyük Meleğin ismi yazılmaktaydı.
Kaside-i Bürde’nin Esrarı
Padişah kıyafetleri
içinde sıkça işlenen bir diğer tılsım ise Kaside-i Bürde’dir. Bu kasidenin
hikmeti felçli hastayı ayağa kaldırabilecek güçte olmasıdır. Bu kasidenin
sahibi Şerafeddin Muhammed Busuri Mısırlıdır… Dedelerinden biri Ebusirli
olduğundan lakabı Busuri olmuştur… Bilgin, üstün ahlaklı ve takva eri bir Müslüman
olarak bilinir. Bir gün felç geçirir ve vücudunun yarısı tutmaz olur. Bu
kasideyi yazar ve Allah’tan Peygamber hatırı için şifa umar! Şiirin bittiği
gece, İlm-i Ledün Sultanını rüyasında görür ve kasideyi huzurunda okur…
Uyandığında ise felcin geçtiğini hayretle görür ve eli ayağı tutar yürümeye
başlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder